From a birds eye view - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Marieke - WaarBenJij.nu From a birds eye view - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Marieke - WaarBenJij.nu

From a birds eye view

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 Augustus 2013 | Australië, Alice Springs

There I am again! My god, ik heb weer een paar fantastische dagen achter de rug!
Zondag vlogen we naar Alice Springs. De vlucht duurde 2,5 uur en het vliegtuig was in ieder geval gevuld. We hadden eigenlijk totaal geen idee hoe we van de airport van Alice naar ons hostel moesten komen, maar we hebben een shuttle bus gevonden die ons er heen kon brengen :) het hostel was wat minder dan we hadden gehoopt (kleine kamer, dunne lakentjes en nog dunnere matrasjes op PRY) maar goed.
We zijn het centrum van Alice Springs ingegaan, aangezien er een markt scheen te zijn en we onze tour nog eens moesten confirmen. Begreep achteraf niet waarom we daar heen moesten om te confirmen, aangezien ons letterlijk niets nieuws werd verteld.
Vanaf ons hostel duurde het 15 minuten om naar het centrum te komen, maar goed; de zon scheen en het was ongeveer 25 graden <3 :)
De markt was een beetje alternatief, maar wel gezellig. Tot de markt dichtging hadden we ons nog niet beseft dat het zondag was. Toen de markt sloot was in één klap ook gewoon alles dicht. Toen hebben we dus maar van het zonnetje genoten, inclusief ijsje! We hebben onszelf eens goed afgevraagd waarom mensen hier in godsnaam zouden willen wonen, aangezien je letterlijk in the middle of nowhere woont. Ik maak geen grapje; er is maar 1 weg die tussen Adelaide en Darwin loopt en Alice Springs ligt hier tussenin. Er is overigens ook een treinrails ;)
's Avonds hebben we bij de bar van het hostel gegeten en zijn we redelijk op tijd gaan slapen aangezien de wekker weer eens lekker vroeg ging. Het was was dus inderdaad vroeg toen de wekker ging. Na een gratis ontbijt en een heerlijke heater werden we rond 6.15 opgehaald. Voor de rest van de dag kan ik moeilijk een tijdsindeling maken omdat ik het gewoonweg niet meer weet. Je komt hier niet echt regelmatig een tankstation tegen, dus we zijn gewoon bij elk tankstation gaan tanken. Onze eerste main stop was bij een camel farm. Hier hebben Renée en ik een ritje gemaakt op een kameel (want ja: toeristen hè?) waarvan de kamelen man de kamelen het laatste deel liet rennen. Super leuk! Vraag me alleen af hoe mensen bij camel races zo goed kunnen blijven zitten..
Na de farm zijn we naar de campground voor de nacht gegaan om in te checken. Na de stop hier zijn we naar een soort Art Gallery geweest met Aboriginal kunst binnen het national park. Hierna gingen we naar dé main stop van de dag: Uluru! Ulu-watte? Uluru, oftewel Ayers Rock. Voor als je het nog niet weet:GOOGLE! De imposante rots staat in de middle of bloody nowhere. Onze guide Micah legde aan ons uit dat we zeker niet van alle delen van Uluru foto's mochten maken en dat we zelfs 'fined' konden worden als we dat wel deden. Vanuit de Aboriginal cultuur mag er niks van een heilige plaats als Uluru mee worden genomen, dus ook geen foto's. Je krijgt als het ware alleen delen op de foto. Daarnaast zijn sommige delen van Uluru speciale plekken voor óf alleen vrouwen óf alleen mannen. Uluru zelf was zó mooi; ik heb nog nooit zo iets gezien! Het is nog veeeeeel mooier dan op foto's, echt ongelooflijk! Het was super mooi weer; geen wolkje aan de lucht :) we zijn met het grootste deel van de groep de base walk gaan doen. Er waren wat mensen die de rots climb gingen doen, maar het was zo gevaarlijk en zo Aboriginal cultuur-negerend dat ik het niet heb gedaan (en oké, ik heb natuurlijk ook hoogtevrees). We kregen 2 uur om bij het meeting point, aan de andere kant van Uluru, te komen. Moet lukken zou je zeggen. Die rots is dan toch wel wat groter dan je zou verwachten! We hebben natuurlijk wel wat foto's gemaakt, maar voor de rest hebben we echt wel doorgelopen. En nog waren we te laat! Niet als laatste, we moesten nog een half uur wachten op de laatsten.. Maar wat een beleving zeg.. A must-do!
Na de walk zijn we naar een look-out point geweest voor een sunset-view op Uluru. Uluru verandert bij zonsopkomst en zonsondergang zo'n elke 30 seconden van kleur, dus er zijn weer een hoop foto's gemaakt. Direct nadat ze zon onder was, was het koud. Daar gingen we dan: 4 lagen aan! Als avondeten hadden we noodles met kip en groente. Er was een kampvuur gemaakt met hout dat we 's middags hadden verzamelt, daar konden we ons dus lekker aan opwarmen. Het principe van de swek/swag werd ons uitgelegd. Ik hoor jullie bijna denken:'Wát is een swek?!'' Maak niet uit, ik weet namelijk ook niet hoe je het schrijft. Anyhow, zo kom ik gelijk bij onze slaapplek. We hadden dus geen tent; we sliepen onder de sterrenhemel! Een swek is dus een soort van semi slaapzak gemaakt van een dik soort zijl. Hier ga je (met een slaapzak) in liggen en zo heb je het dan, als het goed is, warm. De swek heeft ook een 'monster-flap' een soort van flap die je over je hoofd heen kan leggen. Met 4 lagen, een fleece deken en slaapzak ben ik in dat ding gaan liggen. Het was echt een prachtig gezicht natuurlijk. Maar goed ; wel warm! Ik heb lekker geslapen ondanks dat m'n gezicht koud werd (toch maar die flap gebruiken) en ik bijna direct op steen lag. Hoe nice als je onder de sterren kan slapen! Dag 2 werden we om 5.45 wakker gemaakt: tijd voor een zonsopkomst! Vanaf wen view point hebben we de zon op zien komen naast Uluru. Weer onbeschrijfelijk mooi! Heb er echt geen woorden voor. Jullie zien de foto's nog! Hierna zijn we naar Kata Tjuta gereden, waar we een steepy walk hebben gedaan rondom dit gebergte. Weer zo'n mooie loop met prachtig (warm) weer! De loop nam ongeveer 2 uur in beslag. Na de loop was iedereen hongerig en hebben we genoten van een lunch met wraps.
Na de lunch hadden we een lange autorit voor de boeg: op naar de campground voor vannacht. Onderweg zijn we nog gestopt voor 'bushtucker'. Daar waren ze dan; larven! Ik heb voor deze keer overgeslagen, maar ik heb weer iets voor op m'n bucketlist. De campground zou heel armoedig zijn, maar dat vond ik alles meevallen. We hebben op veel ergere plekken gestaan. 's Avonds weer een campfire met brood wat op de Aboriginal manier was bereid. Voor dat ik ging slapen heb ik een vallende ster gespot in de oh zo mooie sterrenhemel :)) best goed geslapen ook, alleen werden we weer veelste vroeg wakker gemaakt. We moesten nog een stukje rijden naar Watarrka, beter bekend als Kings Canyon. We begonnen rond een uur of 7 aan de wandeling bij Kings Canyon. Of nouja, de wandeling.. Het begon met heart attack hill. Deze helling wordt zo genoemd omdat mensen hier dus letterlijk zijn dood gegaan. Fijn! Eenmaal boven viel het me nog best mee, ik vond de klim op de Bromo veeeeeel erger ;) de walking track duurde 5 uur. Saai zou je zeggen, maar niets was minder waar! Wat een fantastische omgeving zeg.. Ik ben er wel over uit dat ik dit een mooiere loop vond dan alle rainforest walks die we gedaan hebben :) wederom moeilijk te omschrijven, je moet het gewoon gezien hebben. Na de wandeling was het tijd voor een pasta salade lunch. Hierna begon de terugreis: een 6 uur durende trip. Onderweg nog een paar keer gestopt voor wildlife spotting en de nodige tankstops :)
Rond 6 uur waren we terug bij het hostel: al het woestijnzand van me afspoelen! Wat een super tour zeg.. 's Avonds met de groep nog wat gegeten bij de Rockbar. Super gezellig en met name gelachen om andermans taal en uitspraak van vreemde talen haha
Bij terugkomst kwam ik echter achter wat minder leuks.. Camera weg! :( nauwelijks kunnen slapen, want waar kan dat ding nou helemaal zijn?! Maargoed, ik hoop in het beste in de mens.. Let's hope somebody will find it and return it!!!!!
Vanmiddag vliegen we terug naar Melbourne voor onze laatste 5 dagen..
Xxxxx

  • 08 Augustus 2013 - 11:14

    Gerrie Hopman:

    Hallo Marieke, weer genoten van je reisverslag, maar eh...hoogtevrees ? Jullie zijn toch ook aan een
    elastiek naar beneden gedoken brrr brr brrr, dat lijkt me pas eng!
    Maar goed, wat zullen jij en je vriendin genoten hebben. En ik hoop dat de laatste 5 dagen ook nog
    fijn zullen zijn en je camera terecht zal komen. Ja en dan wens ik jullie voor straks een goede reis
    terug naar Nederland...zal wel wennen zijn naar zoveel avonturen.

    Nou meid, bedankt voor je leuke reisverslagen, soms was het net alsof ik ook daar was zo gedetailleerd, Leuk.

    Lieve groeten
    Gerrie Hopman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 9712

Voorgaande reizen:

28 Maart 2016 - 04 Juli 2016

Curaçao!

23 Februari 2013 - 14 Augustus 2013

Indonesië en Australië!

Landen bezocht: