De eerste week! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marieke - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marieke - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

02 Maart 2013 | Indonesië, Jogjakarta

We zijn er hoor! Na een week een soort van semi-ruis op de social media, hebben we eindelijk weer een beetje wifi kunnen bemachtigen en kan ik weer een geweldig verslag, deze keer upgedate vanuit Indonesie! Opgelet: Dit zal een redelijk lang verslag worden, aangezien we nogal wat gedaan hebben de afgelopen week. Zoveel, dat ik niet alles heb beschreven, simpelweg omdat ik me niet direct alles kon herrineren.

Deze week hebben we een hele rondreis gemaakt door Java. Renée en ik kwamen zondag rond 6 uur plaatselijke tijd aan op het vliegveld Soekarno Hattha, na wat vertraging te hebben gehad (1,5 uur) in Kuala Lumpur door slecht weer.. De volgende dag zou Hanneke pas rond kwart voor vier landen, dus we hadden nog een dag op de airport. Deze dat hebben we een beetje rondgehangen en wat eerste indonesische hapjes gegeten (en natuurlijk onze eerste coca cola gedronken!)

Nadat Hanneke goed en wel was aangekomen, hebben wij een taxi opgezocht die ons bracht naar ons hotel in het centrum van Jakarta. Dit bleek een mega groot en decadent hotel te zijn wat voor Indonesische maatstaven veelste duur is en voor ons duur is. Allemaal marmer en goud en dergelijken. Een master bedroom, die meer dan groot genoeg was voor ons drieën.
De volgende dag werden we opgehaald door onze persoonlijke chauffeur voor deze week, Hendy. Hendy spreekt semi-nederlands, maar sowieso beter dan dat wij Indo spreken, dus dat was wel fijn. Het was wel duidelijk dat hij een indonesische mentaliteit had, want zelfs als hij het antwoord niet wist, was het standaard ja. Het vergde wat aanpassingsvermogen, maar uiteindelijk werkte het prima. Hij bracht ons naar het oude Nederlandse gedeelte van Jakarta, waar ik me wel iets meer van had voorgesteld. Er bleek echter veel verval te zijn. Ook de rest van het oude gedeelte was erg vies en het stonk er behoorlijk.

Na Jakarta zijn we via Bogor (waar het vrij koud was, zelfs voor ons) en de Puncak pass (Wauw wat mega mooi is het daar) naar Bandung gereden. Bandung staat bekend om zijn aangename (koelere) temperatuur, maar voor onze begrippen is het nog steeds freakin warm. Hier zijn wij twee dagen verbleven. In Bandung hebben we theeplantages, rijstvelden en een thee fabriek gezien, waar we het gehele proces van thee maken hebben gezien. Erg leuk! Hierna zijn we naar hotsprings geweest, iets waar ik me ook iets anders van had voorgesteld. Het bleek een soort van resort, waar inderdaad een hotspring aanwezig was. Hier hebben we een uurtje gechillt, waarna we door gingen naar onze laatste bestemming: Udjo Angklung. Dit is de grootste Angklung school van de wereld. Wat was dit super leuk! Echt een aanrader voor iedereen! Eerst kregen we een voorstelling te zien van Wayang Golek, de welbekende indonesische poppenvoorstelling. Het verhaal zei me niks en ik begreep er niks van. Hierna was er veel Angklung muziek (GOOGLE!) en hebben we zelf ook deels meegespeeld. Als laatste gingen we met z'n allen dansen met de kindjes van het schooltje. Zo leuk! Als avond eten hebben we ergens bij een tentje aan de weg gegeten, wat ons door iedereeen sterk werd afgeraden (Sorry Huib!). Wonder boven wonder leefden we daarna nog!

Na Bandung vervolgden wij onze weg naar het Wonosobo, wat 12 uur rijden was vanaf Bandung... Wat een eind! Gelukkig stopte we verschillende keren voor foto's (Hendy: 'mooie panorama', 'joelie foto maken?') en werden we door Hendy uitgenodigd om bij zijn familie tussen de middag een hapje te eten. Prima! Super leuk, zo tussen de lokale bevolking. De mensen spraken echter maar een heel klein beetje engels, maar we werden bediend alsof we koninginnen waren!

Hierna zijn we doorgereden naar Wonosobo, waar onze slaapplek voor die avond zou zijn. De volgende dag gingen we verder naar het Dieng Plateau. Wederom 'mooie panorama' en wij 'foto's maken'. Nog vol uitgegleden in de klei trouwens, jammer genoeg geen foto's van haha ;)

Hierna reden we door naar Yogyakarta. We zijn halverwege op de Merapi geweest, achterop een scooter (wat ons ook werd afgeraden haha). Dit was wel eventjes eng, aangezien Hendy had besloten dat hij de scooter ging besturen waar ik achterop zat.. Terwijl ons vlak daarvoor werd gezegd dat iemand de omgeving goed moest kennen. FIJN! Het ging ook niet goed. Niet in de zin dat we zijn gevallen of dat ik ergens een bosje ben ingesleurd, maar hij wist 1. niet hoe hij moest rijden en 2. wist hij uberhaupt niet hoe een scooter werkte. Gelukkig kreeg ik een ander mannetje, die ons ook nog eens veel meer kon vertellen over de omgeving.

Vannacht hebben we geslapen in een guesthouse, wat meer lijkt op een soort van hotel/appartementen complex. MET ZWEMBAD. Gelijk even getest natuurlijk. Sinds we in Yogja zijn is de stroom al 5x uitgevallen en de wifi was duidelijk 'not good fixt' gisteren. Vandaag beter, vandaar deze update!

Vandaag zijn we met 2 becak's door Yogj\ya heen gereden. We hebben een Wajang poppenmaker bezocht. De man van daar vertelde het hele verhaal en over het hele idee waar deze poppen vanuit zijn ontstaan. Super leuk! Maar helaas wel te veel info om te onthouden, dus we sturen hem binnenkort maar een mailtje om nog een keer info te verkrijgen. Ook zijn we naar verschillende batik makers geweest en hebben we het kraton bezocht, het paleis van de 10e sultan van Java. Deze is hier nog steeds aanwezig en wordt waarschijnlijk opgevolgd door zijn jongste broer als hij komt te overlijden, aangezien de sultan alleen maar dochters heeft (zo openminded als ze in nederland zijn, zo niet openminded zijn ze hier) ..
Ook hebben we een zilverfabriek gezien. Was niet zo heel boeiend, vooral omdat we zo snel naar de verkoop werden geleid. Als laatste gingen we naar de vogelmarkt, waar ze ook andere dieren, zoals honden, katten en konijnen verkopen. Ook slangen en schildpadden zijn van de partij.

Dit was het verhaal over de afgelopen dagen.

Nog meer leuke dingen!

We leren steeds meer indo. Doordat we veel met locals in aanmerking komen, leren we steeds meer over gewoonten, taal en cultuur in indonesie. Zo wordt het geloof bijvoorbeeld niet zwaar uitgedragen, wat voortkomt uit de Wajang poppen, dat uiteindelijk iedereen hetzelfde is. Een mooie gedachten, dacht iedereen maar zo!

Het lijkt af en toe net of Indonesiërs niks te doen hebben. Ze hangen de hele dag maar wat rond, zelfs als ze aan het werk zijn. Een aparte manier van leven, wat er wel voor zorgt dat iedereen onbezorgd leeft, zonder te stressen of je op tijd of te laat bent. Wel zo relaxt.

Afdingen is mijn taak in het dagenlijks leven. Wel merk ik dat ik nog niet genoeg afding, omdat het eindbedrag soms net iets te makkelijk wordt vastgesteld... Maar ik groei! We hebben al wat goede tips gekregen en ik ga aan mijn skills werken!

Dit was een korte samenvatting van mijn eerste week hier in Java. Ik hoop niet dat ik jullie teveel heb vermoeid met mijn verhaal. If so, had je niet tot het einde moeten lezen, haha! Waarschijnlijk zullen de volgende verslagen of korter of minder vaak komen, omdat we dan wat meer in een routine komen. Morgen gaan we naar PRY, waar we voor 3 maanden zullen verblijven voor ons onderzoek! Super veel zin in!

Sempai Jumpa!

xxx

• 02 Maart 2013 - 19:01

Nelleke:

hai lieve schat...nou vermoei me maar .wat heerlyk.om dit zo allemaal te lezen.zalig bik begin stedds meer plezier in.hrr nieuwe medium...en internet want dst zyn toch wel grote voirdelenn.hoor..heerlyk om xo te horen heb je t enorm naar je xin..en geniet je ontzettend..wat fyn om.te lezen en te joren...wat een feweldige ervaring voor jou en jullie om dit te dien en te mogen ervaren...vwnuit het koude holland nog steeds ja...ondanks de vogeltjes die ne wakker zingen.....dat betekend dat lente in.aantocht is...een groet en dikje kus...geniet en hou je reusverslag goed by...want idd doir ded vele indrukken vergeet je veel...veel plezier en liefs van my....sorry voor de vele gouten masr was bang dat als ik ging verbeteren dat ik alles kwyt zou zyn...groetjes aan renee en hanneke

• 02 Maart 2013 - 19:12

Homie-G:

Hee vriendinnie :)
    wat klinkt het allemaal leuk daar zeg! ben ook echt super benieuwd naar je foto's.
    Gelukkig heb je het naar je zin daar en ben je nog niet gekidnapt vanwege je haartjes!
    Veel plezier daar en tot snel weer!
    lubbies

• 04 Maart 2013 - 18:56

Opa Kor En Yvonne:

Hai grote KLEINDOCHTER, Niets te lang, je reisverslag. Juist super om alles mee te maken vanuit eindelijk een zonnig Nederland.
    Nu dus aan de slag, en blijf wel schrijven. Wat leven wij toch in een wereld, zover maar toch ook zo dichtbij.xxx Opa Kor en Yvonne

• 24 Maart 2013 - 09:54

Stephanie Scholte:

Heeeey meiden,
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen, goed uitgebreid haha.
    Over de stroom en wifi is erg herkenbaar. Hier in Nepal valt 2 keer per dag de stroom voor 1-3 uur uit. Vaak smorgens (dan heb je er weinig last van opzich) en savonds voor, tijdens of na het eten. Dat is weer minder aangezien je dan thuis zit en niks kan.. Wij hebben nu wel eindelijk wifi verbinding in de kamer (afkloppen).
    Wij lagen in een deuk over dat lucht alarm, geweldig haha. Lijkt me erg prettig, not!
    Hoe gaat het met het project verder? alles naar wens? en communiceren met het personeel en fysio's?

xxx Stephanie en Whitley

• 25 Maart 2013 - 14:23

Marieke :

Selamat pagi meiden!
    Ja erg herkenbaar denken wij ook voor jullie haha! Hier valt de stroom met een iets minder grote regelmaat uit, maar als het regent / onweert kun je ervanuit gaan dat de stroom uitvalt (en dus ook de wifi). Bij ons is het bereik niet echt geweldig voor de wifi, soms dan blijft je computer/ipad/telefoon maar naar een IP-adres zoeken....
    Dat luchtalarm begint te wennen, het 3 x warm eten per dag is nog lastig.. Communicatie gaat zo zo, indonesiers hebben namelijk de mentaliteit om ja te zeggen als ze niet weten wat je bedoelt. Zorgt voor miscommunicatie enzo... Maargoed, er zijn 2 (Niet fysio's) mensen die goed engels spreken, dus dan lossen we het daar weer mee op.

VOor de rest is indo erg leuk, alleen zijn wij wel erg vaak de grootste attracties bij verschillende bezienswaardigheden haha!

Have fun, we lezen met plezier jullie verslagen haha!

xxx

• 17 April 2013 - 13:17

Merle In Tha House!:

Leuk verslag, cool die foto's en wat een mooi Zwembad! ''nou wil ik zwemmen!''